راهنمای شناخت کامل ویژگی ها، مزایا و معایب زنبورهای قفقازی

 

زنبور عسل قفقازی Apis mellifera caucasia از نزدیکی دریای سیاه در دره های کوه های قفقاز سرچشمه می گیرد. این منطقه شرایط آب و هوایی شدید را تجربه می کند که باعث شده زنبورهای محلی با آب و هوای سخت سازگار شوند.

ویژگی های زنبور عسل قفقازی
زنبورهای قفقازی نژادی آرام و ملایم هستند و گزینه خوبی برای زنبورداران مبتدی هستند. بازرسی های اولیه نسبتاً بدون استرسی دارند ، که می تواند منبعی برای اضطراب زنبورداران مبتدی باشد. اما این زنبورها مهاجم نیستند. آنها در صورت نیاز از منابع غذایی خود در برابر تهدیدات دفاع خواهند کرد.

بر خلاف سایر نژادها، نژاد قفقازی هنگام استفاده از نیش خود آپیتوکسین ترشح نمی کند. این بدان معناست که اگر شما یا یک حیوان ناخداگاه گزیده شوید، علائم هشدار دهنده صادر نمی کنند و زنبورهای دیگری که در آن نزدیکی هستند وادار به حمله نمی شوند.

از بین تمام نژادهای زنبور عسل، قفقازی جایزه طولانی ترین بره موم را می گیرد. زبان زنبور قفقازی می تواند تا 7.3 میلی متر اندازه داشته باشد. به اسانی به شهدگل های شیپوری عمیق دسترسی پیدا میکند. با این حال به نظر نمی رسد مزیت بزرگی را ارائه دهد. این زنبور معمولاً به اندازه زنبورهای عسل ایتالیایی ، آفریقایی یا روسی مولد نیست.

قفقازی ها زنبورهای کوهستانی هستند، بنابر این عسل را در نزدیکی قاب نوزادان خود ذخیره می کنند. آنها همچنین تا زمانی که شانه فعلی کاملاً پر نشود، شروع به ساخت شانه جدید نخواهند کرد. این یک مزیت مفید برای زنبورداران است زیرا در زمان برداشت، شانه نیمه پر نمی شود.

این زنبورها در مواجهه با هوای سرد مشکلی ندارند. طبیعت سرسخت آنها را برای زمستان گذرانی در ایالت های شمالی آمریکا، کانادا و بخش هایی از اروپا که زمستان های سردی را تجربه می کنند، ایده آل می کند.

زنبورهای عسل قفقازی نژادی سرسخت هستند که می توانند باران خفیف را بدون آسیب بال تحمل کنند. آنها همچنین می توانند به لطف سیستم جهت یاب پیشرفته خود در مه پرواز کنند. زنبورداران شهری که به دنبال نگهداری زنبورها در ارتفاعات هستند ممکن است بخواهند این زنبورها را مورد توجه قرار دهند. توانایی آنها برای یافتن راه خود از میان کوه ها به آنها کمک می کند تا کندو را در مناظر چالش برانگیز شهری پیدا کنند.

مشکلات زنبور قفقازی
زنبورداران کمتر رفتار تهاجمی را از قفقازی ها تجربه می کنند. اما این باعث نمی شود که کار با آنها را آسان کند. در زیر برخی از معایب احتمالی آورده شده است.

    سازندگان کثیف: آنها مشتاق تولید بره موم هستند و از آنها به طور گسترده برای تنگ کردن دهانه کندو استفاده می کنند. انتظار داشته باشید که بسیاری از آشفتگی های چسبنده بره مومی را پاک کنید، به خصوص اگر قاب های شما فضای مناسب را رعایت نکند.

    مستعد بیماری: زنبورداران اغلب گزارش می دهند که این زنبورها مقاومت ضعیفی در برابر بیماری نوزما دارند . انجام اقدامات پیشگیرانه مانند اجتناب از مکان های سرد، سایه و مرطوب برای کلنی توصیه می شود.

    گرایش به غارت: زنبورهای قفقازی ها ممکن است نژادی هماهنگ با دیگر کندوهای زنبورستان باشند، اما این مانع از آن نمی شود که عسل دیگر کندوها را سرقت نکنند. اگر چندین کندو را مدیریت کنید، ممکن است در مواقعی دچار هرج و مرج و شوند. این زنبورها نیز تمایل به رفتن دارند.

    پیدا کردن آنها سخت است: آنها به اندازه دهه 1900 محبوب نیستند، بیشتر به دلیل چالش های دیگر ذکر شده در این لیست. یافتن ملکه های قفقازی خالص در بسیاری اوقات در بین زنبورها دشوار است.

زنبور ملکه قفقازی
زنبورهای ملکه قفقازی خلق و خوی مشابه با بقیه کلنی دارند. آنها معمولاً آرام با سطح پرخاشگری پایین هستند.
ملکه قفقازی یکی از پربازده ترین هاست و اغلب به دلیل ویژگی های نژادی به لحاظ بازدهی با ملکه کارنیولان مقایسه می شود.

برخی از نژادهای زنبور اروپایی دارای ملکه هایی هستند که حدودا 3 روز طول می کشد تا در کندوی جدید پذیرش شوند. با این حال یک ملکه قفقازی در عرض یکی دو ساعت مورد پذیرش کندوی جدید قرار می گیرد. در برخی موارد، دو ملکه در یک کندو با هم زندگی می کنند!

9 حقیقت در مورد زنبورهای قفقازی
   قفقازی ها یک نژاد اصیل قدیمی هستند که در سال 1926 توسط Mountain Grey Apiaries به بریتانیا معرفی شدند.
   آنها عمدتا دارای بدن تیره با نوارهای خاکستری هستند، اگرچه برخی از آنها خاکستری نقره ای هستند.
   آنها زنبورهای بسیار چابک و قوی هستند که می توانند مسافت های طولانی را پرواز کنند و کلونی های قوی تشکیل دهند.
   پرورش نوزادها در اواخر فصل شروع می شود.
   در جایی که زنبورهای دیگر در زمان کمبود شهد و آب و هوای بد از کندو خود خارج نمی شوند ، بیشترین مقدار عسل را تولید کنید.
   آنها تمایل کمی به بچه دهی دارند که این نیز از خصوصیات زنبورهای عسل باکفست است .
   دارای یک نوع گروه خونی و بافتی هستند که منحصر به نژاد آنهاست.
   بهتر می تواند در برابر لوک آمریکایی مقاومت کند.
   آنها گرده افشان های بسیار خوبی هستند و در یک سفر جستجوی شهد از گیاهان مختلف بازدید می کنند. هیچ نژاد دیگری از زنبور عسل نمی تواند همه گونه های حبوبات را مانند زنبور کارگر قفقازی گرده افشانی کند.

زنبور قفقازی در مقابل زنبور ایتالیایی چه تفاوتی دارد؟
زنبورهای ایتالیایی در بین زنبورداران در ایالات متحده به دلیل رفتار مطیع و تمایلشان به علوفه جویی بسیار محبوب هستند. آنها کلنی های بزرگ می سازند و عسل زیادی تولید می کنند. زنبورهای قفقازی نیز غیر تهاجمی هستند و به خوبی با آب و هوای خنک سازگار می شوند. آنها به اندازه زنبورهای ایتالیایی مولد نیستند و کندوهای نامرتب می سازند که به مدیریت و فعالیت بیشتری از زنبوردار نیاز دارد.

زنبورهای روسی در مقابل زنبورهای قفقازی  چه تفاوتی با هم دارند؟
زنبورهای روسی و قفقازی هر دو مزاج ملایمی دارند و می توانند به خوبی با هوای سرد سازگار شوند. با این حال قفقازی ها بهره وری کمتری دارند و شانه و بره موم بسیار بیشتری می سازند که باید مرتباً تمیز شوند. زنبورهای روسی در بین زنبورداران بسیار محبوب تر از زنبورهای قفقازی هستند.

آیا زنبورهای قفقازی خوب هستند؟
زنبورهای قفقازی نژاد سخت کوشی هستند که گزینه خوبی برای زنبورداران مبتدی هستند. کندو ممکن است کمی کثیف شود، بنابراین در هر بازرسی با ابزار کندو باید تمیز شوند. البته بره موم هم چیز بدی نیست! برای زمستانی کردن کندو و جلوگیری از نسیم ناخواسته و آفات بسیار مفید است.
اگر در آب و هوای سرد و مرطوب زندگی می کنید، قفقازی ها نیز گزینه خوبی هستند. آنها می توانند دمای نسبتاً پایین و باران خفیف را تحمل کنند.

مدیریت سایت : لازم به ذکر میداند وقتی صحبت از خصوصیات نژادها مطرح میشود ، منظور خصوصیات لاین های خالصی است که ملکه آنها در محط های ایزوله جفت خورده یا به روش مصنوعی تلقیح شده باشند و جفت های طبیعی در محیط های غیر ایزوله میتوانند تصورات متفاوتی را نسبت به آنچه آورده شده از خود نشان دهند.